Foodshift, Ogrody warzywne, Wrocław

Koncepcja programowo-przestrzenna wspólnotowego ogrodu warzywnego przy SP53, przy ul. Strachocińskiej 155 we Wrocławiu
Projektant:

Katarzyna Kobierska, Kamila Rogaczewska

Data:

2020

Faza:

Konkurs przetargowy

Category
Ogrody szkolne, Wody opadowe
About This Project

Nasz ogród warzywny to przede wszystkim przestrzeń miejskiej produkcji żywności! Przewidujemy w nim nie tylko formę, ale i sieć dostawców łącząc zewnętrzne podmioty, ich surowce, by wspólnie stworzyć ekologiczną scenę miejskich rozwiązań produkcji rolniczej.

 

 

Wielofunkcyjna konstrukcja
___

Na niej tworzymy wyniesione donice, stół do pracy, wertykalne grządki etc. Dostosowania funkcji do swoich potrzeb.

 

 

Założenia
___

Ogród warzywny opieramy o trzy strefy funkcjonalne:

– strefa upraw i kompostowania bioodpadów,

– strefa pozyskiwania i dystrybuowania wody,

– strefa warsztatowa i jadalniana (do pracy, warsztatów, zbierania i spożywania owoców pracy)

 

Permakultura!
___

Donice mają swój kształt.  Łączmy uprawy w sposób wykorzystujący ich położenie i naturalne właściwości. Sadzimy “w kluczu” i piętrowo korzystając z samonawożenia czy naturalnych spływów, a nawet przysłonięcia od słońca. W innych placówkach, przy dostępie do większej przestrzeni planujemy grządki w formie samowystarczalnych kopców Hugelkultur.

 

Uprawy współdzielone – nie wszystko od linijki
___

U nas spotkasz fasolę z cząbrem ogrodowym czy kapustę wśród pomidorów z ziołowymi opaskami. Wrotycz łączymy ziemniakami, a bylicę piołun z porzeczką. A wszystko to by wspólnie przeciwdziałać szkodnikom.

 

Wykorzystujemy deszczówkę
___

Deszczówkę wprowadzamy w grawitacyjny system nawodnień. Wykorzystujemy nie tylko beczki na deszczówkę, ale tworzymy całą infrastrukturę pozwalająca na nawodnienia upraw. Konstrukcja podstawowa posiada wewnętrzne kanały i linie kropelkowe pozwalające na grawitacyjne podlewanie upraw. Hydroponika? Czemu nie.

 

Edukujemy
___

Tworzymy interaktywne ścianki edukacyjne uczące najmłodszych użytkowników o uprawach, szkodnikach czy podstawach łańcucha dostaw.

 

Produkujemy!
___

Stawiamy na wykorzystanie upraw w dziennej diecie dzieci na stołówce. Wszystko co wyprodukują dzieci zostanie zjedzone.

 

Recykling/materiały z odzysku:

  • Drewno z odzysku i konstrukcyjne;
  • Kantówki/krawędziaki, deski, elementy stalowe (wzmacniające konstrukcję);
  • Nawierzchnia utwardzona betonowa i drewniana;
  • Skrzynki metalowe, doniczki, pojemniki;
  • Elementy z recyklingu (m. in. odpady uzyskane ze szkoły): butelki PET, makulatura,
  • bioodpady, płyty chodnikowe, pojemniki na jajka, rolki papieru, fusy do kawy
  • Geowłóknina, taśmy materiałowe, sznurki, juta, len, siatki materiałowe i metalowe, druty;
  • Nasiona i sadzonki roślin zielnych, bylin i warzyw uprawnych;
  • Ziemia urodzajna, gałęzie, pocięte konary, słoma, kora, zrębki;
  • Folia do małej szklarni i izolacji rynienek z liniami kroplującymi
  • Beczki na deszczówkę z łapaczem montowanym do rury spustowej oraz pompa i wąż
  • ogrodowy; linia kroplująca
  • Farby

 

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux